13 October 2009

KEMELUT HATI

Ya Allah, aku belum cukup cekal untuk menerima dugaan seumpama ini..beratnya Ya Allah untuk hati dan perasaan ini menanggungnya..keperitan yang kurasai ini, hanya Kau yang lebih tahu..

Mulanya kufikir, ini adalah soal memilih, kerana mereka InsyaAllah adalah ikhwan2 yang soleh..aku mengamanti peribadi mereka..syukur, perintah Allah sentiasa jadi pegangan..dan hatiku tersirat rasa kasih kepada mereka hanya kerana-Mu..
Seorang ikhwan ini menaruh harapannya terhadapku. Dia ingin aku menjadi calon penghuni syurga bersamanya nanti..terlalu besar dan tinggi harapan dia..dia ikhwan yang baik, yang membuatku sempat berfikir andai suatu hari dia melamarku, aku takkan punya alasan untuk menolaknya kerana dia terlalu baik untuk dinilai keperibadiannya..bukan pada pandangan aku sahaja begitu,rakan-rakanku turut mengatakan perkara yang sama...

Namun, lumrah seorang insan untuk mendapatkan dan mencari seseorang yang terbaik untuk dirinya..fikiranku berubah tatkala hadir seorang ikhwan ini dalam kehidupanku..seorang insan yang tidak pernah langsung terlintas dibenakku punya perasaan terhadapku kerana selama ini dialah insan yang menganggap aku sebagai saudaranya lantaran aku adalah orang yang membantunnya membuat pilihan. Teruk bukan aku ini..sering goyah dengan pilihan yang ada...Ya Allah...hinanya aku dalam membuat pilihan..padahal jodoh pertemuan, hanya Kau yang layak menentukan..

Dia tidak pernah memberi keputusan atau menabur sebarang janji. Namun, dari setiap bait katanya tersirat bahawa dia begitu mahu rapat denganku. Kau yang lebih tahu segalanya. Dia seorang yang baik tingkah laku dan pekerti, dia seorang yang sangat menghormatiku, kebaikan akhlak serta keelokan paras rupa dan agamanya membuatkan aku berfikir, aku bukanlah wanita yang layak untuk berada di sampingnya. Dia bagaikan seorang putera raja yang menjadi idaman setiap puteri jelita. Siapalah aku untuk berada di sisinya. Diamnya tak pernah meluah kata. Dan aku anggap, hanya aku yang bermain dengan rasa..namun, saat embun dingin menitik di hujung hijau daun, dia meluahkan bicara tulusnya..terlalu mulus untuk aku dengari. Kelu lidahku untuk meneruskan bicara.

”abang ikhlas untuk mengikat ukhwah dengan rifie..dengan jalinan lebih dari sekadar saudara atau kawan..rifie jangan kecewakan permintaan abang ye..percayalah,abang pilih rifie bukan mengikut hati & perasaan, tapi abang dah lakukan mengikut apa yang diperintahkan oleh Dia sebelum abang buat pilihan..percayalah rifie.”

........Ya Allah Ya Tuhanku..kumohon petunjuk dari-Mu...tunjukkanlah pada hamba-Mu ini insan yang akan membimbingku menuju jalan-Mu, menuju syurga-Mu yang kekal abadi..
Dalam sujud di keheningan pekat malam, ku mohon pada-Nya agar menjadikan hidup ini selalu penuh dengan harapan yang baik pada Dia..juga dalam setiap gerak langkahku serta helaan nafasku adalah bernilai di sisi-Nya..

Di hujung istikharah yang tak pernah kunjung usai di setiap malamku, kulihat bayangan wajah dia..kuberserah kini..sepenuhnya hanya pada Dia...

0 comments: